- 항공기 외형에 문제가 있을 때 CDL을 적용하므로, 항력 발생에 따른 weight 패널티가 많다. 이착륙, enroute climb 무게 등을 깎아야 함. 그리고 대부분 패널티가 크지 않다.
- CDL보다 MEL 적용 빈도가 훨씬 높은게 사실. 그래서 개별적인 CDL 패널티 외에, CDL 전반에 적용하는 weight reduction 및 enroute fuel mileage effect가 있다는 것을 최근에 알게되어 정리.
1. weight reduction
The performance penalties are cumulative unless specifically designated penalties for combination of missing parts are indicated. Where performance penalties are listed as negligible, no more than three negligible items may be missing without taking further penalty. For each missing item more than three, reduce the takeoff, landing and enroute climb limits by 100 pounds (46 kilograms). Where performance penalties are listed as no penalty, any accumulative number of items listed as no penalty may be missing without further penalty.
-> missing part(CDL 적용 개수) 조합에 대한 패널티가 특별히 명시되지 않으면 퍼포먼스 패널티는 누적된다.
-> 퍼포먼스 패널티가 negligible인 항목이 3개까지 누적되는건 별도 조치 불필요.
-> 근데 4개 이상 쌓이면 performance limited takeoff, landing and enroute climb 무게를 추가로 100LB(46KG) 빼야함.
-> no penalty라고 적힌 항목은 추가 패널티 적용 X
2. enroute fuel mileage effects
The drag effects of many 737 CDL items are so small that the changes in flight planning fuel are negligible. For items that have enroute climb weight penalties listed, an increase in flight planning fuel of 0.15% per 100 lb (46 kg) of enroute climb weight penalty (non-factored penalty) may be used to account for the drag increase.
- > 737 CDL의 항력은 매우 작아 그 자체로 인한 연료 보정 불필요.
-> 근데 enrout eclimb weight 패널티가 있는 CDL을 적용한다면 해당 패널티 46kg당 0.15%의 연료 추가 필요하다. 그래야 항력 보정 가능.
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